Forældrebuddies – så alle er med

Ved alle, hvad vi skal? Er alle med? Når børn er på tur, sætter man dem sammen 2 og 2, og så sørger de for at holde øje med hinanden. Hvorfor ikke gøre det samme med forældrene i en klasse?

TEKST: FORÆLDREFIDUSER
FOTO: COLOURBOX

Din buddy er din sidemand

En buddy er den eller dem, en forælder kan koordinere og sparre med om arrangementer, holdninger, undren osv. I hjælper og støtter hinanden i alt fra stort til småt, så tingene bliver nemmere og mere overskuelige.

Hvad er en buddys opgaver? 

Når man er buddy for 1-2 andre forældre, hjælper og støtter man fx hinanden med: 

  • At ringe hinanden op i forbindelse med arrangementer for at høre om der er noget, man kan hjælpe med. Fx transport, spørgsmål, usikkerhed omkring arrangementet osv.
  • At informere hinanden om møder eller andet som den ene part har været forhindret i at deltage i.
  • At følges ad til skolens/klassens arrangementer – eventuelt køre sammen.
  • At skiftes til at lave kaffe/te til hinanden til arrangementer hvor forældrene selv skal medbringe dette.
  • At hente og bringe hinandens børn ved klassens børnefødselsdage eller til de arrangementer som forældrene ikke selv kan komme til.
  • At dele holdninger, undren, spørgsmål, usikkerhed osv. om faglige og sociale ting i og omkring skolen.

Forberedelse: ½ time til sammensætning af buddies.

Tidsforbrug: 20 min. til information til forældrene.

Sted: Forældremøde.

  • Alle er med og har mulighed for at lære en anden forælder rigtig godt at kende. Det giver tryghed.

  • Der er altid en anden, man kan vende undren, spørgsmål, holdninger eller forslag med.

  • Der er altid en at ringe til, hvis man ikke selv kan være med til et arrangement og derfor skal koordinere aflevering og afhentning af sit barn.

  • Det er lettere for forældre at støtte op om og følge med i alt det, der sker i jeres børns klasse.

  • Når forældrene hjælper og tager ansvar for hinanden, smitter det af på børnene

Trin for trin planlægning af buddy-ordning

1. Sæt forslaget i spil, og lav et punkt på et forældremøde.

  • Er du forælder, så drøft idéen med klassens lærer og klassens kontaktforældre eller forældreråd.
  • Er du lærer, så tag snakken med en forældrerepræsentant.

2. Forbered, hvad en buddy-aftale kunne indeholde.

3. Inddel forældrene i buddy-grupper af 2-3 personer eller familier. Gerne ud fra et tilfældighedsprincip, så forældrene blandes uafhængigt af, hvem der kender hinanden. Så kommer alle forældreressourcer nemlig i spil. For eksempel:

  • Forældrene til den første elev i alfabetet kobles med forældre til den sidste elev i alfabetet.
  • Drengeforældre kobles med pigeforældre.
  • Forældre til elever med etnisk dansk baggrund kobles med forældre til elever med anden etnisk baggrund.
  • Skel lidt til, om de bor nogenlunde tæt på hinanden. Hvis der er for langt imellem, bruger de ikke hinanden så meget.

Derfor …

Alle er med og har mulighed for at lære en anden forælder rigtig godt at kende. Det giver tryghed. Der er altid en, man kan vende undren, spørgsmål, holdninger eller forslag med. Alle har chancen, nemt at koordinere hente og bringe af sit barn, hvis man ikke selv kan komme. Det er lettere for forældre at støtte op om og følge med i alt det, der sker i klassen. Når forældrene hjælper og tager ansvar for hinanden, smitter det af på børnene.

På forældremødet

1. Introducér idéen for forældrene.

  • Fortæl, hvilke fordele den har.
  • Fortæl også, hvordan fordelingen af buddies er lavet.
  • Uddel et lille skriv med en buddy-aftale, hvor det bliver præciseret, hvad det kan indebære.

2. Brug 10 minutter af mødet, så de nye buddies hilser på hinanden og udveksler kontaktoplysninger.

Udgivet: 2014